Beter gevonden worden in Google?
Reken af met vakjargon!
En dan wil ik graag een kaft van stevig papier… AUW! En dan kunnen we misschien de titel in reliëf op de kaft drukken?… AUW! Zullen we dan achter op het boek mijn foto op de kaft plaatsen?…. AUW!!! Dit is nu de derde keer dat ik het woord kaft hoor en ik kan mezelf niet meer inhouden. Sympathiek maar toch niet in staat mijn ondertoon van irritatie volledig te onderdrukken wijs ik hem erop dat professionals een kaft een omslag noemen.
Het woord ‘kaft’ lijkt rechtstreeks verbonden met het pijncentrum in mijn hersenen. Gevoed door jarenlange indoctrinatie van leraren, collega’s en vakgenoten is het een verbinding aangegaan met gevoelens van amateurisme en lelijkheid. Het woord zal daarom nooit op een natuurlijke manier over mijn lippen komen.
Bewust van je vaktaal?
Je bent specialist in je vakgebied en je spreekt de taal die daar bij hoort. Die woorden klinken voor jou heel normaal omdat iedereen om je heen ze gebruikt. Of misschien gebruik je ze omdat het je professionaliteit onderstreept. Het probleem is dat we ons hier vaak niet bewust van zijn.
Google spreekt de taal van zijn gebruikers
Naast dat je de sowieso vraagtekens kan zetten bij het nut van vaktaal, is het iets waar je online hard voor kan worden afgestraft. Wat dat betreft kunnen we wat van Google leren. Google is sinds zijn oprichting in 1997 een vraaggestuurde machine, hun hoofddoel is de gebruikers te laten vinden waar ze naar op zoek zijn. Deze gebruikers zoeken in hun eigen woorden. Google zal je er nooit op wijzen dat het woord kaft echt niet kan maar geeft je zonder morren de beste zoekresultaten met bijvoorbeeld het woord kaft.
SEO …gevonden worden in Google
Laatst was ik bezig voor een ondernemer in de boomverzorging. Hij is een groot deel van zijn tijd bezig met het kappen van bomen en het verwijderen van boomstronken. Op deze zoektermen kon je hem echter niet vinden in Google. Wat schetst mijn verbazing, de woordcombinaties ‘boom kappen’ en ‘boomstronk verwijderen’ waren helemaal niet terug te vinden op zijn website. Het is namelijk een professional met jarenlange ervaring, hij spreekt dus over een boom rooien en het verwijderen van een stobbe of pit.
Op zijn nieuwe site hebben we deze woordcombinaties op een natuurlijke manier terug laten komen en nu komt hij weer keurig bovenaan in de, voor hem zo belangrijke, lokale zoekresultaten.
O ja, het helpt ook als het technisch klopt
Zonde als je veel tijd besteed aan de juiste woorden maar als je het op technisch vlak laat liggen. Gelukkig zijn er voldoende tools beschikbaar om je daar bij te helpen. Zeker als je gebruik maakt van een WordPress website is de techniek gemakkelijk in te richten. Ook op dit vlak geldt, neem je klant als uitgangspunt. Deze klant is gebaat bij een snelle website met een goede structuur waar hij snel kan vinden wat hij zoekt.
Eens kijken naar de zoekwoorden op jouw site?
Niets nieuws, gewoon inleven in je klant
Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is wat dat betreft net marketing, het begint met het inleven in je doelgroep. Welke taal spreekt je doelgroep en in welke onderwerpen zijn ze geïnteresseerd? Ben je een groothandel die levert aan elektrotechnische bedrijven? Noem het dan een ‘wandcontactdoos’. Lever je gewoon aan klusser Henk? Dan heet het weer een stopcontact.
De taal van je doelgroep spreken was misschien altijd al nuttig, vandaag de dag is dit belangrijker dan ooit. Plezierig zal het voor mij nooit worden, op internet noem ik het omslag toch maar kaft…
Een website die gevonden wordt?
We kijken graag samen hoe we ook voor jouw een website kunnen optimaliseren zodat hij beter gevonden wordt door je klanten.