fbpx
Selecteer een pagina

marketingbudget?

dat is toch alleen voor grote bedrijven?

Gevoel

Als ondernemer werk je vaak op gevoel, niets mis mee. Het heeft je gebracht waar je nu bent en zal je vast nog wel verder brengen. Toch wekt dat werken op gevoel vaak negatieve associaties op. Het is toch veel beter om planmatig te werk te gaan?

Dat idee gaat ervan uit dat gevoel een onbetrouwbaar, bevooroordeeld, ongrijpbaar iets is. Persoonlijk zie ik het meer als een slimme manier van je onderbewuste om grote hoeveelheden complexe informatie efficiënt te verwerken. Het resultaat is een vereenvoudigd model waarop je beslissingen kan nemen, ook wel ‘gevoel’ genoemd.

 

Budgetten

Grotere organisaties staan voor andere uitdagingen. Daar moeten de neuzen allemaal dezelfde kant op staan. Beleid moet vertaald worden naar gedrag. Het werken met budgetten is een krachtig hulpmiddel om een organisatie te sturen en de controle te behouden.

In kleinere ondernemingen heeft de ondernemer hier zelf prima zicht op. Waarom zou je als ondernemer dan toch zoiets als een (marketing)budget vaststellen? Er zijn een aantal argumenten die er voor pleiten om dit ook als kleinere ondernemer te doen.

 

Het is leuker

Het belangrijkste is dat werken met een vast budget alles veel leuker maakt. Uit onderzoek blijkt dat het negatieve gevoel van het uitgeven van geld twee keer zoveel impact heeft dan het positieve gevoel van geld verdienen. Elke keer dat we geld uitgeven doet dat pijn en dat beïnvloed onze beslissing.

Het maken van kosten is een noodzakelijk kwaad, het is iets wat je overkomt. Als je echter iets budgetteert sta je zelf aan het roer. Je investeert om een doel te behalen. Je bent geen geld aan het uitgeven maar aan het verdienen.

 

"A budget is telling your money where to go instead of wondering where it went."

Dave Ramsey

Rust en controle

Het geld vliegt er aan alle kanten uit, alles is belangrijk en voor alles is dit het juiste moment. Het resultaat is dat je achteraf vaak meer hebt uitgegeven dan je wilde. Daarnaast is het weer iets wat je in de gaten moet houden in je toch al drukke ondernemersbrein. Een budget bepaal je op je eigen tijd, niet beïnvloed door ogenschijnlijk urgente omstandigheden. Werken volgens een budget geeft rust. Pffffff….

 

Efficiency

De vraag ‘gaan we hier geld aan uitgeven?’ is totaal anders dan ‘hoe gaan we dit geld optimaal benutten’. Het laatste resulteert vaak in betere keuzes omdat je je keus afweegt ten opzichte van andere opties. Hoe vaak gebeurt het niet dat je toch in zee gaat met het verhaal van een adverteerder terwijl die investering veel meer had opgeleverd als je het bijvoorbeeld aan zoekmachine advertenties had uitgegeven?

Vooraf plannen zorgt ook dat je efficiënter werkt. De vraag ‘kunnen we die fotoshoot combineren met het opnemen van de video?’ is al veel beter dan ‘hadden we die shoot niet beter kunnen combineren met deze video?’

 

Focus

Bij het verdelen van een budget wordt gelijk duidelijk dat niet alles kan. Dit geeft automatisch focus. Dus dit jaar de website en volgend jaar de nieuwe signing. Beter 1 ding goed dan twee dingen matig.

 

Bepalen marketingbudget

Dan volgt automatisch de vraag, hoe groot moet dat marketingbudget zijn? Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Wat is je product, je branche, je doel? Hoe zit je zelf in elkaar, ben je behoudend of zie je zeeën van mogelijkheden?

Als je dan toch gaat zoeken naar cijfers kom je als snel op een getal van rond de 11% van je omzet (onderzoek van Gartner 2018/2019). Je ziet tegelijk dat er hele grote verschillen zijn tussen branches en bedrijven. Geeft een producent van grondstoffen wellicht maar 1% van zijn omzet uit aan marketing, bij een online softwarebedrijf kan het wel 50% zijn. Voor ondernemers is het ook relevant in welke fase je zit. Een startup zal in zijn zoektocht naar klanten veel meer uitgeven dan een gevestigd bedrijf wat als doel heeft zijn omzet te behouden.

Dan is nog de vraag wat je in je marketingbudget opneemt. Reken je alleen externe kosten of reken je ook je eigen uren? Een adviseur die trots vertelt dat hij geen euro uitgeeft aan marketing en ondertussen 25% van zijn tijd besteedt aan netwerken zou zich best eens achter zijn oren mogen krabben.

 

"Als je geen geld hebt om uit te geven aan je marketing is er een reële kans dat dat komt omdat je geen geld hebt uitgegeven aan je marketing."

Imre de Groot

Als je een plan hebt kan je het ook aanpassen

In de online wereld zijn veel marketingactiviteiten heel goed meetbaar. Dit geeft nuttige informatie om tussentijds je marketingbudget bij te stellen. Voor een ondernemer is het belangrijk dat dat meten geen doel op zich wordt. Waarom zou je dagen kostbare tijd besteden zodat je ook weet hoe de laatste marketingeuro terecht is gekomen? Verzamel gewoon inzichten die interessante voeding zijn voor een instrument waar je als ondernemer toch al op vertrouwt: ‘je gevoel’.

door | mei 15, 2019

hulp nodig bij het opmaken bepalen van je marketingbudget?

Het bepalen van je marketingbudget kan een lastig klusje zijn. Wat moet er gebeuren? Wat krijgt prioriteit? En wat kost dat dan? Voor ons dagelijks werk, we helpen graag!

Share This